Social Icons

Monday 9 June 2014

[GAMBAR] Cacing bersaiz gergasi yang terbesar didunia


Cacing bersaiz gergasi yang terbesar didunia | Giant Gippsland adalah cacing tanah terbesar di dunia dengan panjang mencapai 2 meter . Cacing raksasa ini boleh didapati di Gippsland di Australia . Sama seperti cacing biasa , Giant Gippsland berjalan dengan merayap dan mempunyai tekstur yang lembut .



Mereka cukup sukar untuk ditemui , kerana menghabiskan sebahagian besar hidup mereka jauh di dalam tanah Kadar air yang lebih tinggi dalam tanah membantu mereka bernafas lebih baik .

Mereka boleh mengali sedalam 3 hingga 5 meter di bawah permukaan . Kadang – kadang , hujan kuat memaksa mereka untuk muncul ke permukaan . Meskipun kelihatan menakutkan bagi setengah orang , makhluk ini cukup rapuh , pengendalian yang cuai boleh menghancurkan dan membunuh mereka .





Cacing Bersaiz Gergasi Yang Terbesar Didunia4 Cacing Bersaiz Gergasi Yang Terbesar Didunia
Cacing Bersaiz Gergasi Yang Terbesar Didunia5 Cacing Bersaiz Gergasi Yang Terbesar Didunia
Hanya jenis tanah lembab tertentu yang sesuai untuk habitat hidup mereka . Jika anda berjalan di atas lubang berisi air cacing ini akan bertindak balas getaran langkah kaki anda dengan bergerak dan membuat suara – suara yang cukup mudah untuk di dengar . . Walaupun agak jarang berlaku Gippsland Giants, anda dengan mudah akan mengetahui apabila mereka berada di sekeliling.

SUMBER : Cacing Bersaiz Gergasi Yang Terbesar Didunia | GilerKentang 

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates