Social Icons

Sunday 8 June 2014

Karachi diserang lagi ?

Serangan pengganas di lapangan terbang Karachi, 12 terbunuh

Serangan pengganas di lapangan terbang Pakistan, enam terbunuh 


Anggota militan lengkap bersenjata menyerang sebuah lapangan terbang di selatan bandar Karachi yang mengakibatkan sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dan penerbangan ditangguhkan.


Enam anggota militan turut terbunuh dalam tembakan tersebut yang berlarutan sepanjang malam termasuk dua letupan yang menggegarkan lapangan terbang Jinnah.

Menurut jurucakap tentera Asim Saleem Bajwa dalam kenyataannya berkata: "Kesemua penumpang kapal terbang telah diarahkan keluar dan tiga pengganas terbunuh."

Pegawai risikan kanan yang berada di tempat kejadian berkata seramai enam anggota militan terbunuh dan ada di antara mereka yang mengenakan pakaian seragam berwarna biru muda.

"Salah seorang daripada mereka meletupkan diri mereka setelah terkena tembakan," pegawai itu berkata menunjukkan yang mereka mengenakan jaket pengebom berani mati.

Penyerang dilihat memasuki lapangan terbang dari dua bahagian, terminal haji dan bahagian kejuruteraan berdekatan dengan terminal lama yang sudah tidak digunakan lagi.

Jumlah sebenar penyerang masih belum diketahui. Menurut jurucakap dianggarkan jumlah penyerang lebih tinggi.

Penyerang dilengkapi senjata mesingan dan bom tangan.

Anggota tentera, pasukan keselamatan lapangan terbang, polis dan pasukan separa tentera telah dikerah ke tempat kejadian.

Anggota renjer separa tentera yang terlibat dalam operasi itu berkata anggota militan yang telah membolosi bahagian kejuruteraan di Pakistan International Airlines (PIA) telah menembak mati pegawal keselamatan di lokasi tersebut.

Seorang wartawan AFP yang berada di lapangan terbang berkata terdapat dua letupan "besar" menunjukkan adanya pengebom berani mati yang telah meletupkan bahan letupan mereka.

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates