Social Icons

Wednesday 4 June 2014

POLITIK PAK KADOK: HUBUNGAN CINA-MALAYSIA





Najib hendak perangat hubungan mesra bapanya dengan Cina 40 tahun dulu.Cina hadiah panda yang gebu, Najib bagi tapir. Pelaburan Cina hebat, Iskandar Johor sebahagian besar sudah dikuasai Cina Singapura, Cina Beijing, Cina Taiwan dan Cina Malaysia. Melayu nganga mulut, putih mata, digamit datang disuruh pergi dibawa dengan bas, diberi makan sediit duit poket. Melayu puji melangit sebab dapat upah. Apa yang dicita2kan Lee Kuan Yew untuk kuasai politik Malaysia sudah jadi kenyataan sekarang. P. Pinang kubu DAP. Melayu UMNO P. Pinang menjerit meloong mak hamun DAP tak sedar pemimpin2 depa juga yang jual mereka dengan nasi kandaq line tak clear. Mat Sabu senyum kambing tua meleret dapat habuan berkawan dengan DAP. Mungkn dah lupa peristiwa Hotel Perdana era muhabbat ala hindustan main sorok2 dalam bilik hotel!.
Aku cuma nak ingatkan Najibn dan matyeh-matyehnya. Aku pernah buat kajian politik untuk tisissarjana di Universitas Indonesia mengenai pengaruh Partai Komunis Indonesia di era Sukarno. Sukarno nak tunjuk dia hebat dan kuat. Dia cuba laga-lagakan antara US dengan komunis Russia dan Cina di satu pihak. Dia sontoloyo dengan D.N Aidit, ketua PKI (Partai Komunis Indonesia), bagi PKI menumpang kuasa dengannya dengan harapan dia akan survive sebagai presiden. Tapi PKI bukan bodoh. Hubungan intim Sukarno dengan komunis Cina membolehkan PKI berkuasa di Indonesia. Bila PKI berasa cukup kuat, sudah menyusup dan berkuasa di merata tempat maka jadi coup 30 Sept 1965 dimana enam jeneral jadi korban di Kubang Buaya.Akibat coup dan kebencian rakyat terhadap komunis berjuta manusia Indonesia jadi korban..Sukarno hilang kuasa bila Suharto pula jadi raja diktator!
Aku cuma hendak ingatkan Najib agar jangan terlalu gairah dengan politik panda. Sejarah berulang. Pelanduk yang lupa jerat tapi jerat tak lupa pelanduk. Jangan fikir selepas Cheng Peng gagal tumbangkan kerajaan pilihan rakyat komunismes sudah pocik. Itu mimpi orang yang buta politik. Ingat kata Raja Rama , Raja Siam Cina adalah Yahudi Timur. Mereka akan cuba menguasai negara2 di Asia Tenggara kelak. Hati-hati Najib. Jangan jadi Pak Kadok Melayu hanya menang sorak dapat panda gebu tapi negara tergadai.

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates